بهترین نهال بادام برای مناطق سردسیر

بهترین نهال بادام برای مناطق سردسیر

نهال بادام برای مناطق سردسیر

بادام از جمله درختانی است که اعضای خانواده زردآلویی می‌باشد. این گیاه در مناطق سرد دیده پرورش آن با مشکلات اساسی مواجه نمی‌شود. طول دوره زندگی نهال بادام از زمان کاشت تا زمان حاصلخیز شدن حدود 4 تا 6 سال می‌باشد. برای پرورش بادام در مناطق سرد، باید دقت داشت که بستنی به نوع بادام است که می خواهید کشت کنید.

مثلا، بادام خام نیاز به توپر می ‌کند، اما اگر صورتی باشد نیازی به آن ندارد. برای کشت بادام در مناطق سرد، باید ابتدا زمین را برای کشت آماده کنید. زمین باید خاک غنی از زغال‌کشی و کمپوست داشته باشد و دارای آبیاری مناسب باشد. درخت بادام دوست دارد که در جایی که نور خورشید به آن می‌رسد قرار بگیرد. در نهایت، باید نهال را کاشت و با دقت استفاده کرد تا در معرض بیماری یا بیماری قرار نگیرد.

بادام برای مناطق سردسیر

معرفی لیست نهال های بادام مناسب مناطق سردسیر

نهال بادام فرانیس : بادام فرانیس یکی از محبوب‌ترین گونه‌های بادام در ایران محسوب می‌شود. این نوع بادام از مهم‌ترین نوع بادام هلو فرانی است که طعم تلخی ندارد و در اکثریت موارد برای تهیه شیرینی و دسر‌های گوناگون کاربرد دارد. نهال بادام فرانی به خوبی در مناطقی که آب و هوای خنک‌تری دارند رشد می‌کند و نیاز به هوای سرد برای گل دادن دارد.

نهال بادام شاهرودی: بادام شاهرودی نام یا گونه‌ای از بادام در ایران است که اصلی‌ترین محل تولید آن شاهرود در استان سمنان است. این نوع بادام یکی از بهترین و برترین گونه‌های بادام در کشور به شمار می‌رود و کیفیت بسیار بالایی دارد.

نهال بادام دیرگل آذر: بادام دیرگل آذر یکی دیگر از گونه‌های بومی بادام در ایران است. این نوع بادام نسبت به سایر انواع بادام، دیرتر می‌گلد بنابراین نام آن بادام دیرگل است. این بادام همچنین دارای پوست مقاومی است و مقاوم در برابر کرم‌های خراطین است.

نهال بادام تونو: بادام تونو یکی از گونه‌های بادام است که در ایران کشت می‌شود. این نوع بادام دارای مغز بزرگی است و به همین خاطر برای فروش به عنوان خشکبار بسیار مناسب است. این میوه همچنین از نظر ارزش غذایی بسیار بالاست و حاوی ویتامین های A و E است.

نهال بادام سنگی: نام این گونه از بادام از رنگ و سختی پوست آن گرفته شده است. بادام سنگی با مقاومتی بالا در برابر سرمای زیاد و خشکی شناخته می‌شود. هرچند که دوره رشد این گونه نسبت به سایر نوع بادام‌ها کمی طولانی‌تر است، اما نتیجه آن میوه‌ای با کیفیت برای مصرف خشکبار خواهد بود.

نهال بادام شمشیری: بادام شمشیری به خاطر شکل تیغ‌مانند بذر آن این نام را گرفته است. میوه این بادام دارای طعمی شیرین، بافتی نرم و رنگی یکدست است. با توجه به شکل و سرعت رشد آن، این بادام اغلب در فضای باز و یا به عنوان یک درخت چمن خانگی کشت می‌شود.

نهال بادام خوشه ای: به طور عمومی، بادام خوشه ای یک گونه بادام بومی کشور ایران است که به علت داشتن خواص بالای سلامتی و مغذی، طرف داران زیادی دارد. تخم بادام خوشه‌ای بسیار کوچک است و به شکل خوشه‌ای روی شاخه‌های درخت رشد می‌کند. این محصول در اواخر بهار و اوایل تابستان برداشت می‌شود.

چه بادامی در مناطق سرد بکاریم ؟

نهال های بادام های دیر گر چه فرفی با زودگل دارند

بادام، درختی است خرماگون و وسیع که در آن الگوی چوب موجود است. هسته بادام به زودی پس از برداشت از برگ چشمه زده برداشت می شود و به غالب و ترب گرم انتقال می یابد که در دمای 15٪ مناسب است. نهال‌های بادام های دیرگر به کمک فرفی با زودگل شدن دارند. به این معنی که، نهال‌های بادام در مقایسه با درختان دیگر، دیر به رشد درمی‌آیند ولی با استفاده از فرفی‌ها، می‌توان سریع‌تر درختچه‌های بادام را رشد کرد و به نتیجه (به معنی محصول یا میوه) رسید. و این امر توازن رشد و محصول را فراهم می‌کند و درکل بهره‌وری این درختان را افزایش می‌دهد.

این نهال‌ها می‌توانند در محیطی که دارای آب و هوای معتدل باشد رشد کنند و برای پرورش آنها نیاز به مراقبت ویژه‌ای نیست و درخت بادام دارای مقاومت خوبی در برابر سرما و خشکی است. استفاده از روش‌های نوین کشاورزی و تغذیه مناسب از عوامل موثر در سرعت بیشتر رشد این نهال‌ها است. پرورش این نهال‌ها در شرایط مناسب می‌تواند سود بالایی برای باغداران داشته باشد.

فاصله کاشت نهال های بادام سردسیر

بستگی به اندازه رشد درخت و نیاز به نور افتاب دارد. به عنوان یک قاعده کلی، نهال های بادام باید حداقل 6 تا 7 متر از یکدیگر فاصله داشته باشند تا فضای کافی برای رشد داشته باشند و از آفتاب به خوبی بهره مند شوند. اگر نهال ها بیش از این فاصله از هم بکاشته شوند، ممکن است عملکرد کلی باغ بادام کاهش یابد، به دلیل عدم استفاده کامل از محیط موجود. علاوه‌بر این بسته به ارتفاع نهال، حداقل 4 تا 5 متر فاصله از کناره‌ی باغ یا هر مانع دیگر مانند ساختمان، دیوار یا سایر گیاهان ضروری است تا درخت بتواند به‌طور کامل رشد کند و ریشه‌های آن فرصت کافی برای گسترش داشته باشند.

نهال مناسب برای هوای سرد

آبیاری نهال بادام سردسیر چند وقت یکبار است

بادام یکی از درختان میوه است که در مناطق سردسیر کشور ما به خوبی رشد می کند. با این حال، مراقبت از نهال بادام از جمله آبیاری مناسب، یک موضوع مهم است که باید مورد توجه باشد. به طور کلی کم آبی را بهتر از آب زیادی می پسندد و درختان بالغ در فصول گرم سال به طور میانگین هر 7 تا 14 روز باید آبیاری شوند. برای اینکه نهال بادام در شرایط سردسیری به خوبی رشد کند، این پوسته آبیاری بنا بر شرایط محلی کمی متفاوت است. همچنین آبیاری نهال بادام باید بسته به شرایط آب و هوایی، دما، خاک و قابلیت زهکشی آب در خاک انجام شود.

در فصل رشد، یعنی بهار و تابستان، حداقل هر هفته یکبار باید آبیاری صورت گیرد. البته این فاصله آبیاری نهال بادام در مناطق سردسیر در تابستان و بهار باید به ترتیب هر 4 تا 5 روز یکبار و در زمستان به دلیل بارندگی ها آبیاری الزامی نیست. اما در صورتی که بارندگی کم باشد، قطره آبیاری صورت می گیرد و با توجه به وضعیت آب و هوایی، میزان آبیاری افزایش یا کاهش می یابد. به یاد داشته باشید که خیس نگه داشتن خاک نهال بادام ممکن است باعث بیماری های قارچی و پوسیدگی ریشه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *