آموزش خرید و کاشت نهال انبه + تهیه نهال

آموزش خرید و کاشت نهال انبه + تهیه نهال

آموزش کامل کاشت انبه

انبه یکی از میوه های بسیار خوشمزه ای است که به راحتی میتواند در گلدان کاشت شود و به خوبی رشد کنند. انبه در نواحی گرمسیری به خوبی رشد میکند. پس اگر آب وهوای محل زندگی شما گرم است به راحتی میتوانید این درخت ارزشمند را کاشت کنید و از فواید بسیار آن بهره مند شوید. کاشت درخت انبه به عوامل مختلفی بستگی دارد که شما میتواند با رعایت این عوامل درخت خود را به نحوه عالی کاشت کنید و شاهد به بار نشستن و میوه دهی این درخت ارزشمند باشید.

خاک مناسب برای درخت انبه و فاصله کاشت آن

بهترین خاک برای درخت انبه خاکی است که دارای کوکوپیت، پیت ماس، پرلیت، خاک وبرگ و خاک معمول باغداری است. این درخت از حساسیت زیادی نسبت به خاک ندارد و انتخاب خاک معمولی باغداری بهترین خاک برای این درخت است محسوب میشود. اگر فاصله مناسب برای کاشت این درخت رعایت نشود ممکن است نور به اندازه کافی به درخت نرسد و در نتیجه محصول این درخت نیز کاهش یابد.

آب و هوای مناسب برای کاشت دانه انبه

فصل مناسب برای کاشت انبه اوایل بهار و اواخر تابستان است. این گیاه در مناطق رشد خوبی دارد و عملکرد بهتر را در آب و هوای گرم از خود نشان میدهد. در مناطق سرد ابن نهال نمی تواند کشت شود زیرا این نهال تحمل سردی و دما پایین هوا را ندارد. این درخت در دمای کتر از 5 درجه میمیرد. این درخت در دمای بین 21 تا 25 درجه سانتی گراد عملکرد و رشد خوبی را خواهد داشت. این درخت در مناطق مرطوب رشد خوببی خواهد داشت هوای خشک و بدون رطوبت باعث ریزش برگ های این درخت خواهد شد.

کوددهی درخت انبه

ای گیاه هر ماه باید کوددهی شود. کود دهی مناسب از جمله مواردی است که در کاشت هر درختی بسیار مهم است زیرا کوددهی ارتباط مستقیمی با رشد درخت دارد و از حمله بسیاری از آفات جلو گیری میکند پس شما باید در کوددهی درخت انبه نهایت حساسیت را به خرج دهید. انتخاب کود مناسب برای هر درختی از اهمیت فراوانی برخوردار است زیرا کوددهی با رشد وعملکرد درخت انبه ارتباط مستقیمی دارد. بهترین کود برای این درخت کود پوسیده دامی یاورمی کمپوست است این کود ها مواد مغذی مورد  نیاز درخت انبه را به خوبی تامین خواهند کرد.

آبیاری درخت انبه

آبیاری منظم درخت انبه از موارد مهم در نگهداری خوب وپرورش درخت انبه است بنابراین باید یک برنامه دقیق برا آبیاری درخت خود داشته باشید تا بتوانید از محصولات خوبی نیز بهره مند شوید. بعد از گذشت سه ماه از کاشت درخت انبه در هر هفته اقدام به آبیاری درخت انبه کنید. در فصل تابستان آبیاری باید در هر هفته یکبار انجام شود و در  فصل زمستان بهتر است هر دو هفته یکبار اقدام به آبیاری درخت خود کنید. بعد از به بار نشستن درخت هر ماه دو و سه بار آبیاری برای رشد این درخت کافی است.

آموزش پرورش دانه انبه

همان طور که پیش تر نیز اشاره شد شرایط اقلیمی مناسب برای کاشت درخت انبه آب وهوای گرمسیری است. موارد لازم برای کاشت انبه در آپارتمان دستمال، قیچی، هسته انبه وگلدان برای کاشت این درخت است. انتخاب هسته انبه رسیده برای کاشت بهتر است زیرا ممکن هسته ای که در نهایت کاشته می شود بالغ نباشد و نتواند به گیاه تبدیل شود.

مراحل کاشت دانه انبه در گلدان

هر کسی میتواند بارعایت نکات مخلف اقدام به کشت انبه در داخل گلدان بکند و تقریبا مانند کاشت سیب از دانه  این کار بسیار ساده است. کاشت انبه در گلدان مراحل مختلفی را داراست که درامه به بررسی روش های مختلف کاشت انبه خواهیم پرداخت.

کاشت انبه از بذر

  • تهیه دانه انبه: در این مرحله یک انبه یا تعدادی که میخواهید اقدام به کشت آنها کنید را از بازار تهیه کنید. دقت کنید انبه ای که می خرید رسیده و بالغ باشد تا بتواند مراحل رشد خود را به خوبی طی کند. سپس دانه انبه را به دقت جدا کنید. میوه هایی که به هسته چسبیده اند را به آرامی جدا کنید وهسته را برای کاشت آماده کنید. با جدا کردن تکه هایی که روی هسته باقی مانده اند باعث خواهید شد که هسته زودتر خشک شود.  بعد از این که تکه های میوه را جدا کردید هسته را به مدت دو روز داخل یک دستمال خشک قرار دهید و اجازه دهید که هسته به خوبی رشد کند. سپس هسته را به آرامی باز کنید و دانه را برای کاشت بیرون بیاورید. و لایه های اضافی روی دانه را حذف کنید.
  • مراحل کاشت دانه انبه: یک دستمال تمیز را با آب مرطوب کنبد و دانه را داخل دستما گذاشته و دستمال را بپیچید. روش دیگری نیز برای کاشت دانه انبه نیز  هست آن نیز نگهداری دانه انبه داخل آب گرم است دانه انبه را به مدت یک روز داخل آب گرم نگه دارید و سپس داخل دستمال مرطوب بگذارید و بعد میتوانید دانه را  به همراه دستمال داخل یک پلاستیک بیپچید تا دستمال رطوبت خود را از دست ندهد. سپس پلاستیک را در مکان تاریک نگهداری کنید. دمای مکانی که در آن دانه نگهداری میشود بهتر است گرم باشد. بعد از طی این مراحل مرتب به دانه سر بزنید و حواستان به رطوبت دستمال باشد و اگر دستما رطوبت خود را از داده است دستمال را دوباره نم دار کنید. بعد طی چند هفته دانه شروع به جوانه زدن خواهد کرد بعد از اینکه دانه به 8 سانتی متر رسید می توانید آن را داخل گلدان بکارید. معمولا ریشه های درخت انبه بعد از پنج هفته نمایان میشوند. گلدانی که برای کاشت انبه استفاده میکنید باید از دانه انبه حدود چند سانتی متری بزرگتر باشد تا دانه انبه بتواند به خوبی داخل این گلدان رشد کند. از زهکشی گلدان نیز قبل کاشت دانه انبه مطمعن شوید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *