آموزش کامل کاشت تا برداشت درخت پسته + احداث باغ پسته

آموزش کامل کاشت تا برداشت درخت پسته + احداث باغ پسته

آموزش کاشت نهال پسته

کاشت نهال پسته کاری است که در بسیاری از مناطق کشور ایران انجام می‌گیرد و نیاز به توجه و دقت خاصی در طول فرایند دارد. این فرآیند شامل چندین مرحله می‌باشد. ابتدا باید زمین مناسبی انتخاب شود، معمولا زمین‌هایی که دارای خاکی با بافت رس‌خاک و لوم‌خاک هستند برای پسته مناسب هستند. پس از آن باید نهال مناسبی تهیه کنید، این نهال می‌تواند از گونه‌های مختلفی باشد اما نهال‌های پسته اکبری به خاطر بازده بالا و مقاومت در برابر سرما بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. نهال را باید در حفره ای به عمق 50 تا 60 سانتیمتر که قبلا حفر شده بکار گذاشت.

پس از کاشت نهال، بایستی مراقبت‌های لازم از جمله آبیاری مناسب و مرتب و کوددهی در زمان مناسب انجام شود. همچنین باید از بیماری‌ها و آفات خاص این گیاه مانند سرخک پسته، بیماری پژمردگی ریشه و غیره مراقب بود. با رعایت موارد فوق، می‌توان کشاورزی پسته را با موفقیت انجام داد.

نیاز آبیاری درخت پسته

درخت پسته یکی از درختان مقاوم به کم آبی  و شاخص صنعت باغداری در ایران می باشد که میوه بسیار ارزشمندی را ارائه می دهد. نیاز آبیاری و توان مقاومت به خشکی در این درخت عجیب توجه می طلبد. درخت پسته به نسبت با نیاز آبی کمی رشد می کند و به اصطلاح، توانایی تغییر برخی شرایط سخت زیست محیطی را دارد. با این حال، لازم است تا حجم مناسبی آب به این درخت که حاوی مواد مغذی می باشد عرضه شود. آبیاری مقدار مناسب در فصل بهار، هنگام رشد برگ های جدید، سبب می شود تا میزان پروتئین آن ها افزایش یابد، در نتیجه فرآیند رشد را تضمین می کند.

همچنین در فصل پاییز، هنگامی که درخت به منظور ذخیره انرژی برای فصل زمستان، دستاوردهای خود را در ساقه و ریشه ذخیره می کند، مقدار آب زیادی نیز مورد نیاز است. بالطبع درخت پسته در مقابل خشکی مقاوم است اما این مقاومت به معنی عدم نیاز به آب نیست بلکه به این معنی است که درخت پسته قابلیت تحمل خشکی در دوره های محدود را دارد.

کاشت نهال پسته

شروع باردهی نهال پسته

این مورد به عوامل زیادی بستگی دارد یکی از آنها انتخاب بهترین نژاد نهال پسته میباشد و پسته یکی از مهمترین میوه های خشکی است که در ایران کشت می شود. این گیاه درختی عمدتاً در مناطق خشک و نیمه خشک کشت می شود و از لحاظ اقتصادی در کشور ما اهمیت زیادی دارد. شروع باردهی نهال پسته عموماً در حدود 5 الی 7 سالگی است. با این حال، بسته به شرایط آب و هوایی و خاک، این زمان ممکن است متفاوت باشد. برای اینکه نهال پسته بتواند به خوبی میوه دهی کند، نیازمند مراقبت های مناسبی است. این مراقبت ها شامل آبیاری منظم (ولی میزان کم و در فواصل طولانی)، تغذیه مناسب از طریق کودهای معدنی و آلی و کنترل آفات و بیماری ها است.

علاوه بر این، برای رشد بهتر و سریع تر نهال پسته، می توان از تکنیک های آموزش و توپیر نیز استفاده کرد. و در نهایت، برای باردهی مناسب، باید از برداشت مناسب و در زمان مناسب میوه ها اطمینان حاصل کرد و پیشنهاد ما یکی از بهترین مورد ها برای باردهی سریع تهال پسته هیبریدی پیوندی میباشد.

خاک مناسب نهال پسته

پرورش درختان پسته نیاز به داشتن آگاهی مناسب در زمینه کیفیت خاک مورد نیاز آنها دارد. نهال پسته در خاک‌های رسی، رسی- شنی، شنی- لومی و لومی رشد بهتری دارد، به شرطی که زهکشی آن خاک به خوبی انجام شده باشد. خاک باید دارای عمق کافی برای رشد ریشه و همچنین با قابلیت نگهداری از رطوبت و هوا باشد. درضمن باید توجه داشت که خاک نباید شور باشد چون درخت پسته به شوری حساس است.

همچنین درخت پسته به سرما و یخبندان حساس بوده و گرمای زیاد را تحمل می‌کند و هر چند تا حدودی به کم آبی مقاوم است، ولی عملکرد خوب آن در مناطقی است که در طول سال حداقل ۵۰۰ میلی‌متر باران ببارد. لذا خاک مناسب باید به گونه‌ای باشد که در تابستان رطوبتی را حفظ کرده و در زمستان از ایجاد یخبندان جلوگیری کند.

فاصله کاشت نهال پسته

 بستگی به شرایط آب و هوایی و خاک منطقه کشاورزی دارد. به طور کلی، برای رشد بهتر و به دست آوردن عملکرد بالا، فاصله کاشت باید مناسب و واحد زمین کافی به هر نهال اختصاص داده شود. در شرایط آب و هوایی بهینه و با خاکی با باروری متوسط، می‌توان فاصله‌ی کاشت را بین 6 تا 8 متر قرار داد. در صورتی که خاک باروری پایینی داشته باشد، دیوار بندی این فاصله را تا 10 متر افزایش داد. منابع مختلفی همچنین پیشنهاد می‌کنند که فاصله کاشت بین درختان پسته باید بین 4 تا 6 متر باشد تا داده‌های مطلوب حاصل شوند

پسته درختانی با ریشه‌ای عمیق هستند و نیاز به فضای کافی برای رشد دارند. این فاصله می‌تواند به ایجاد شرایط ایده‌آل برای استقرار و رشد نهال‌ها و در نهایت افزایش عملکرد عمومی باغ پسته کمک کند.

کود های مناسب نهال پسته

می تواند تاثیر بسزایی بر رشد و توسعه این گیاه داشته باشد. کودهای توصیه شده برای نهال پسته شامل کودهای اورگانیک، شیمیایی و بیوفرتیلایزر هستند. کودهای اورگانیک نظیر کمپوست و ورمی کمپوست به علت دارا بودن مواد مغذی در این کودها، بسیار کارامد برای تقویت رشد نهال پسته می باشند. به طور کلی کمبود عناصر غذایی در خاک می تواند محصولات کشاورزی را تحت تأثیر قرار دهد و با کاهش عملکرد عمومی گیاهان منجر به کاهش درآمد کشاورزان شود. کودهای شیمیایی نیز باید با دقت و تحت نظارت فنی مورد استفاده قرار گیرند، زیرا استفاده بیش از حد از این کودها میتواند زمین را تخریب کند و به کاهش کیفیت خاک و کشاورزی منجر شود.

در نهایت بیوفرتیلایزرها که حاوی میکروارگانیسم های زنده هستند، به عنوان کودهای زیستی در رشد گیاهان از جمله نهال پسته نقش بسزایی دارند. این نوع کود می تواند سلامت خاک را حفظ کرده و در عین حال رشد گیاه را بهبود بخشد. در کل باید توجه داشت که انتخاب کود مناسب و میزان کاربرد آن بستگی به خصوصیات خاک و نوع گیاه مورد کشت دارد.

احداث باغ پسته

آفات نهال پسته

از جمله آفاتی که به نهال پسته آسیب می رسانند، می توان به کنه تارتن، سن گندم، کرم سیاه بادام، حشرات خوارچه مانند شته، حشرات خوارخوند، بیماری های قارچی و باکتریایی و … اشاره کرد. کنه تارتن از جمله آفات بالقوه بسیار ضررآور حاصلخیزی است که در چند سال گذشته آفتی جدی برای کشاورزان پسته کار در کشور شناخته شده است. سن گندم و کرم سیاه بادام نیز با مصرف برگ و ساقه گیاهان میزبان، از جمله پسته، باعث کاهش عملکرد و کیفیت محصول می شوند. شته با جذب شیره گیاه از سلول های چوبی و خاکستری گیاهان میزبان، به ویژه در فصل بهار، باعث ایجاد آسیب های فیزیولوژیکی و زیان های اقتصادی می شود.

قارچ های بیماریزا معمولا در شرایط مرطوب و گرم ، به ویژه در فصل بهار فعال می شوند و می توانند در کوتاه مدت باعث مرگ و ایجاد ناخالصی های زیادی در درختچه های پسته شوند.
نفوذ این آفات به مزارع پسته از طریق تهویه، پیچیدگی، تراکم برگ و نور است. برای کنترل این آفات حشرات، استفاده از سموم شیمیایی، روش های زیستی نظیر استفاده از حشرات مفت خور در کشاورزی زیستی، استفاده از روش های فیزیکی مانند کاهش رطوبت و افزایش دما در محل زندگی آفات قابل استفاده است.

خلاصه اینکه برای حفظ سلامت نهال پسته و جلوگیری از توسعه آفات، باید به صورت پیوسته و مرتب روی نهال ها نظارت شود و در صورت مشاهده آفات، بلافاصله اقدامات لازم را انجام داد.

زمان رسیدن و برداشت نهال پسته

یکی از مراحل مهم کشاورزی و کشت پسته است که باید با دقت فراوان انجام شود. زمان مناسب برای رسیدن و برداشت نهال پسته آخرین روزهای ماه آذر و ابتدای ماه دی می‌باشد.

در این زمان، نهال پسته به سطحی رسیده است که قابل برداشت و جابجایی به مکان جدید می‌باشد. در این مرحله، باید با دقت فراوان در برداشت نهال از زمین اقدام کرد تا ریشه نهال آسیب نبیند.

همچنین باید به نکته مهمی توجه داشت که نهالهای برداشت شده باید در سایه نگه داشته شوند تا از خشک شدن آن‌ها جلوگیری شود. پس از برداشت، نهالها به محل جدید منتقل و در آنجا کاشته می‌شوند.

در همین حال، باید مراقب بود که نهالها را در خاکی بکاریم که مناسب برای رشد آن‌ها باشد. برای مثال، خاک سنگین و چسبنده برای کشت نهال پسته مناسب نیست و ممکن است رشد آن‌ها را متوقف کند. بنابراین، باید از خاکی استفاده شد که هوا و آب را به خوبی به ریشه‌های نهال برساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *