آموزش تخصصی کاشت محصول بدون خاک

آموزش تخصصی کاشت محصول بدون خاک

چگونه بدون خاک محصول کاشته میشود

کشت بدون خاک یکی از روش های کشت است که در آن از خاک برای کاشت درخت استفاده نمی شود. این روش به سال های بسیار دور برمیگردد.  در دوران باستان کشور هایی مانند مصر، هند وچین برای اولین بار اقدام به کشت بدون خاک کردن این کشورها با حل کردن بهترین کود ها در آب پرورش خیار و هندوانه و سبزه های دریگر در بستر شنی رودخانه اقدام به کشت بدون استفاده از خاک کردن. هم اکنون در بسیاری از مزارع روش کشت بدون خاک صورت می پذیرد.

معرفی کشت با آب یا هیدروپونبک

یکی از روش های نوین برای تولید محصول بدون خاک و سم همین روش آب کشت است این روش به آب کمی نیز برای پرورش حصول نیاز دارد. استفاده از این روش برای کشت محصول باعث میشود محصول شما از 30 تا 50 درصد سریع از گیاهی که در خاک کاشته میشود رشد کند. در این روش مواد مغذی را با آب ترکیب میکنند و در اختیار ریشه قرار میدهند. در مناطقی که آب کمتری برای کشت اصولی درخت وجود دارد استفاده از این روش میتواند مفید عمل کند.این روش درمناطقی که خاک مناسبی نیز برای کشت وجود ندارد میتواند موثر باشد.

استفاده از این روش باعث میشود که آفاتی که سلامتی درختان را تهدید میکنند نیز حذف شوند. در این روش آب به صورت خوب و بهینه استفاده میشود که یکی از برتری های این روش محسوب میشود.  کشور ایران گلخانه های زیادی به این روش روی آورده ند. در مدل گفته شده کشاورزی دیگر نگران آلوده شدن خاک نیستید .

مزایا و معایب کشت بدون خاک

کاشت بدون استفاده از خاک یکی از روش های کشت است که توسط باغدران انجام میشود این کشت مزایا و معایب فراوانی دارد. استفاده از این روش تاثیر فراوانی در بهبود و افرایش عملکرد درخت دارد. این روش رشد گیاهان را دو چندان میکند که همان طور که میدانید رشد سریه درخت از جمله موارد مهم برای کشاورزان محسوب میشود. استفاده از این روش باعث میشود که محصولات باغ شما به صورت یک نواخت رشد کند و در نهایت به تولید یک نواخت محصول دست بیابید.

همان طور که میداند محصولات برای کاشته شدن به خاک مناسب خودشان نیاز دارند و استفاده از این روش باعث میشود که شما محصولاتی که در خاک شما قابلیت کشت ندارند را بکارید. استفاده از این روش باعث میشود که شما دیگر با علف های هرز مزاحم رو به رو نشوید.کشت بدون خاک هزینه های فراوانی را بر روی دوش کشاورز میگذارد در این روش برای تغذیه گیاهان باید جریان برق کافی برا درخت وجود داشته باشد. کوچک ترین اشتباه در تهیه محلول غذایی می تواند خسارت فراوانی نیز به جای بگذارد.

روش مختلف کشت بدون خاک

برای کشت بدون خاک از روش های مختلفی استفاده میشود که در ادامه به بررسی برخی از این روش ها خواهیم پرداخت.

کشت شناور: در این روش ریشه های درخت را داخل محلول غذایی قرار میدهند در این روش طوقه درخت خارج از آب قرار میگیرد. و با استفاده از چوب پلاستیک و در بالا نگه داشته میشود. در این روش گیاه روی سطح آب قرار میگیرد. این روش برای کشت سبزیجاتی همانند کاهو مورد استفاده قرار میگیرد. این روش بسیار کم هزینه است و از ساده ترین روش های کشت بدون خاک نیز محسوب میشود.

کشت سنگریزه ای: ریشه گیاه در موادی مانند خارا، سنگ، بازالت و دیگر مواد آلی قرار با قطر سه سانتی متر قرار میگرد. و آبیاری درخت در این روش ب صورت لوله و سطحی صورت می پذیرد. و برای درختان مقاوم به کم آبی بسیار مفید است

کشت لیکا: لیکا نوعی رس است که با نام های دیگری همچون سبک دانه  و پوکه نیز شناخته میشوداین دانه فاقد آفات است و نفوذ پذیری آن بسیار زیاد است این دانه قابل بازیابی است و سبک بودن دانه از دیگر ویژگی های دانه لیکا شناخته میشود. این مواد به خوبی از ریشه گیاه نگهداری میکند و در نوع خود بهترین محصوب میشود.

روش کاشت بدون بدون خاک

محصوات مناسب برای کشت هیدروپونیک

اغلب محصولات کشاورزی با روش هیدروپنیک قابلیت کشت را دارند. بیشتر سبزیجات با این روش قابل کشت هستند. برای کشت محصول با استفاده از روش هیدوپنیک شما باید از کارشناسان ومتخصصان این رشته کمک بگیرید آنها شما را برای انتخاب بهترین محصول یاری خواهند کرد از این نکته نیز غافل نشویم که انتخاب محصول برای کشت به این روش تا حد زیادی به سرمایه شما بستگی دارد .به طور کلی گوجه فرنگی، توت فرنگی، کاهو،لوبیا سبز، انگور، برخی نهال های لاکچری برای کشت به روش بدون خاک یا همان هیدروپونیک میتوانند موثر عمل کنند.

بستر مناسب برای کشت هیدروپونیک

در سال های گذشته از ماسه برای کشت هیدروپونیک استفاده میکردند. اما امروزه از بستر های مختلفی برای کشت هیدرو پونیک استفاده میکنند که از آن جمله میتوان به کشت در پشم شیشه، کشت در آب، کشت در مواد دانه بندی شده ، کشت در هوا و کشت در پشم سنگ نیز اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *