چه فصل و زمانی برای پیوند درختان مناسب است

چه فصل و زمانی برای پیوند درختان مناسب است

پیوند درخت کار بسیار راحتی است که شما به راحتی میتوانید اقدام به پیوند درخت بکنید. اما توجه داشته باشید که اگر به روشی نادرست اقدام به پیوند زنی درخت خود کنید در نهایت موجب مرگ درخت خود خواهید شد. نگهداری گیاهان چوبی در یک باغ بزرگ کار بسیار سختی است اگر به ریشه های درخت شما هوا وارد شود درخت نیز با اسیب جدی روبه رو میشود بنابراین شما باید در نگهداری از ریشه های درخت نهایت دقت را داشته باشید و از روش های خوبی برای نگهداری درخت خود استفاده کنید . علت انجام عمل پیوند نیز میتواند یکی از این موراد باشد:

  1. باردهی زودرس
  2. ترمیم بخش های آسیب دیده
  3. استفاده از پایه های کوتاه
  4. اصلاحات درخت
  5. تنظیم کردن گرده افشانی
  6. تغییر جهت باد

نحوه انجام پیوند زنی

در سوال عمل پیوند زنی چیست ؟  ما دو گیاه را مجبور کنیم که با هم رشد کرده و میوه بدهند. برای انجام عمل پیوند زنی یک گیاه را به عنوان پایه در نظر بگیرید و سپس گیاه دیگر را به آن پیوند بزنید. به طوری که این دو گیاه به هم متصل شوند توجه داشته باشید که در عمل پیوند زنی میان دو گیاه هیچ فاصله وجود نداشته باشد و هیچ نوع ماده از قبیل جامد، مایع و گاز در حین انجام عمل پیوند زنی بین دو گیاه وجود نداشته باشد. پیوند درختان هیچ هزینه ای را بر روی کشاورز باقی نمی گذارد از این مورد اهمیت فراوانی است. درخت بعد از پیوند زنی به یک سال زمان نیاز دارد که بتواند رشد کند و سپس نیز به باردهی برسد.

ابزار مورد نیاز برای پیوند زنی درخت

به تبزار زیادی برای عمل پیوند زنی نیاز ندارد ابزاررهایی که برای عمل پیوند زنی مورد استفاده قرار میگیرد تقریبا در انبار هر کشاورزی یافت میشود شما برای انجام عمل پیوند زنی به لوازمی از قبیل بیل، بیلچه، چسب نواری ، کود، آب و قیچی نیاز دارد.

بهترین زمان و فصل مناسب برای پیوند زنی

زمان پیوند مانند زمان کاشت درخت مهم است نوع گیاه در زمان پیوند زنی تاثیر بسیاری دارد بنابراین ابتدا باید به نوع دخت خود توجه کنید اما اکثر درختان در فصل های بهار و اواخر زمستان پیوند زنی میشوند. بهترین زمان برای پیوند زنی زمانی است که درخت خواب نباشد. زمانی را برای عمل پیوند زنی انتخاب کنید که درخت فعال باشد. اما در این دوره شیره نباتی که درخت تولید میکند مانع از اتصال بدون واسطه می شود.

و حرارت زیاد نیز در این دوره باعث تبخیر شدن پیوندک میشو به همین دلیل بهترین فصل همان طور که گفته شد اواخر زمستان و بهار است زیرا در این زمان از سال سردی هوا به حدی نیست که مانع فعالیت گیاه شود  و شیره نباتی در این فصل از سال هنوز شروع به تولید نکرده است.

بهترین زمان و فصل مناسب برای پیوند زنی

عوامل تاثیرگذار در پیوند زنی درخت

عوامل مختلفی در انجام عمل پیوند زنی تاثیر دارد که از جمله این موارد میتوان به درجه حرارت هوا و شرایط گیاه اشاره کرد. انجام عمل پیوند زنی بدون توجه به این دو مورد باعث مرگ درخت خواهد شد. زمانی که عمل پیوند زنی را انجام می دهید توجه کنید که شیره زیادی در درخت جریان نداشته باشد زیرا این شیره از اتصال دو پیوند جلوگیری خواهد کرد و اجازه نخواهد داد که درخت پیوند بخورد. زیاد بودن درجه هوا شیره پیوندک را به طور کامل هشک خواهد کرد و سلول های گیاه قبل از پیوند به طور کامل خشک خواهد کرد در نتیجه از انجام عمل پیوند زنی در روز های گرم هوا خودداری کند در غیر این صورت عامل مرگ درخت خود خواهید شد.

در روز هایی که بسیار سرد  است از انجام عمل پیوند زنی خودداری کند و اگر درجه هوا  از 10 درجه کمتر باشد عمل پیوند زنی را به زمانی دیگر موکول کنید. پیوند زنی در روز های سرد باعث عدم فعالیت سلول ها پیوندک خواهد شد و باعث خواهد شد که پیوند ها به خوبی به یکدگیر جوش نخورند.

نامناسب ترین زمان برا پیوند زنی درخت

اواسط پاییز و اوایل فصل زمستان بدترین زمان برای انجام عمل پیوند زنی است توصیه میشود از پیوند زنی در این فصول به جد خودداری کنید اگر در این فصول اقدام به انجام عمل پیوند زنی کنید در نتیجه باعث پوسیدگی و بیماری گیاه خواهید شد. چون در این زمان درخت به خواب می رود و رشد نمی کند و در این زمان شاخه بریده شده در معرض عناصر مختلف آب هوایی قرار میگرد.

نکات قابل اهمیت در پیوند زنی درخت

پایه و پیوند باید از یک خانواده باشند و با هم سازگاری داشته باشند اکثرا درخت های میوه اکثرا پیوند میشود برای افزایش بار درخت این عمل حیاطی است . انتخاب فصل مناسب برای پیوند درختان یکی از مهم ترین نکات در پیوند زنی است. سطوحی که بریده اید را از بی آبی و خشکی حفظ کنید. مراقبت های بعد از پیوند زنی را به خوبی انجام دهید. مطمعن شوید که پایه و پیوند به خوبی روی هم منطبق میشوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *