10 دلیل خشک شدن یکباره درخت پیشگیری و درمان

10 دلیل خشک شدن یکباره درخت پیشگیری و درمان

خشک شدن ناگهانی درخت برای باغدار یکی از مواد بسیار ناراحت کننده برای باغدار محسوب میشود. این فرایند زمانی دردناک تر میشود که این خشک شدن به درخت های دیگر نیز سرایت کند و باعث خشک شدن آنها نیز بشود. به همین دلیل است که همواره تاکید میشود باید دقت کافی را برای باغداری و کشت درخت داشته باشید. حتی کوچک ترین علایم ممکن است سبب خشک شدن ناگهانی درخت شود. در ادامه به بررسی عوامل تاثیر گذار بر روی خشک شدن ناگهانی درخت را بررسی خواهیم کرد.

برخی از علایم خشک شدن یکباره و ناگهانی درخت

دلایل بسیاری در خشک شدن ناگهانی درخت موثر است برخی از این دلایل عبارتند از خشکسالی، کمبود مواد غذایی، تغییر ناگهانی دمای هوا، آفات و بیماری های مختلف، سیل و کمبود موادغذایی در خشک شدن ناگهانی درخت موثر است. برای اینکه بفهمید درخت شما در حال خشک شدن است یا خیر میتواند با برسی برگ های درخت به این موضوع پی ببرید.

اگر درخت شما در حال خشک شدن باشد برگ های آن کاهش می باد از دیگر نشانه ها درخت در حال خشک میتوان به شاخه های درخت توجه کرد اگر درخت در حال خشک شدن باشد شاخه های ان ضیعیف و شکننده خواهد بود. ترک های روی درخت نیز میتواند از نشانه های درخت در حال خشک باشد. در ادامه به بررسی عواملی که سبب خشک شدن ناگهانی درخت میشوند.

خشک شدن درخت

  1. پوست ترک خورده درخت

یکی از دلایلی که سبب خشک شدن درخت میشود ترک خوردن پوست به رنگ قهوه ای در آمدن پوست درخت اشاره کرد. درخت خشک پوسته ضعیف و شل دارد و پوستش به ریزش دچار میشود. ترک های درختی که در حال خشک شدن است عمودی می باشد بنابراین در صورت  رویت این عوامل باید بدانید که درخت شما در حال خشک شدن است و با فورا اقدامات لازم را برای جلو گیری از خشک شدن درخت در پیش بگیرید.

  1. پوسیدگی درخت

از دیگر علایم درخت در حال خشک شدن میتوان به پوسیدگی قسمت های مختلف درخت ااره کرد. این مشکلی یکی از مشکل های جدی ای است که حیات درخت را به خطر می اندازد بنابراین در صورت مشاهده پوسیدگی درخت فورا اقدامات لازم را به عمل بیاورید تا بتوانید از خشکی درخت جلوگیری کنید. پوسیدگی هنگامی که فیبر سلولز در درخت تجزیه میشود اتفاق می افتد. در صورت مشاهده قارچ در هر قسمت درخت باید بدانید که درخت در حال پوسیدگی است . تشخیص پوسیدگی درخت بسیار دشوار است زیرا ابتدا داخل درخت دچار پوسیدگی میشود.

3.حشرات وبیماری ها

بیماری ها و آفات زمانی که درخت ضعیف میشود به درخت حمله ور میشوند و در صورتی که این آفات و بیماری ها کنترل نشوند در نهایت سبب خشک شدن درخت خواهد شد. این آفات در شاخه ها و برگ ها مستقر میشوند و با ایجاد حفره هایی در درخت باعث آسیب درخت میشوند. بیماری هایی همچون هلندی نارون و سوختگی شاه بلوط از مواردی هستند که سبب خشک شده یکباره درخت میشوند.

  1. تغییرات اقلیمی

از دیگر مواردی که موجب خشکک شدن درخت میشود تغییر ناگهانی آب و هوا است. خشکسالی، برف و بوران های سنگین وسیل از جمله مواردی است که سبب خشک شدن درخت میشود. گاهی درختان با زمستان های بسیار سرد مواجه میشوند که همین مورد می تواند سبب خشک شدن درخت شود. این تغییرات آب وهوایی از جمله دلایلی است که سبب میشود آفات و بیماری ها نیز بهدرخت حمله کنند. سیل نمی تواند به تنهایی سبب خشک شدن درخت شود اما به دلیل اینکه سیل به ریشه درخت آسیب وارد میکند ریشه دررخت نیز ضعیف میشود بنابراین آفات و بیماری به سیل حمله میکنند و در نتیجه سبب خشک شدن درخت میشوند. افزایش و کاهش دمای هوا نیز میتواند در خشک شدن درخت موثر عمل کند.

  1. غرقاب شدن خاک

خاک هایی که غرقاب صورت گرفته است گاز برای تبادل فضای کمتری خواهد داشت و این سبب کاهش اکسیژن ریشه ها و بر هم خوردن نظم متابولیسم میشود درنتیجه سبب خشک شدن ناگهانی درخت میشود.

  1. زیاده روی در آبیاری درخت

زیاده روی در آب دهی درخت از دیگر عوامل خشک شدن درخت است. گیاهانی که ریشه ضعیفی دارند آبیاری بیش از حد میتواند بسیار برای درخت مضر باید و سبب خشک شدن ناگهانی درخت شود. در صورتی که آب بیشتر از نیاز درخت به آن داده شود سبب گندیده شدن ریشه ها میشود و در نتیجه درخت مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت نخواهد کرد. و این دلیل سبب از بین رفتن درخت میشود.

پیشنهاد میشود برای مناطقی که خشکی در آنها زیاد است درختان مقاوم به کم آبی کاشته شود حتما .

  1. استفاده از آفت کش

برای از بین بردن برخی از آفات و حشرات از آفت کش استفاده میشود که این آفت کش ها به درخت آسیب میزنند و در نهایت سبب خشک شدن و از بین رفتن درخت میشود. بنابراین بهتر است قبل از استفاده از آفت کش برای از بین بردن آفات با کارشناس مشورت کنید.

دلیل خشک شدن درخت

  1. آسیب ریشه

ریشه ها به دلیل اینکه در خاک قرار گرفته اند بنابراین شما قادر به مشاهده وضعیت ریشه و تعیین آسیب های وارده بر آن نخواهید بود. ریشه های آسیب دیده نازک هستند و رشد کمتری را دارند و برگ های زرد و قهوه ای و شاخه های مرده از دیگر نشانه های ریشه آسیب دیده هستند.

  1. خزنده ها

سوسک و مورچه های نجار در درختانی که خشک شده هاند زندگی میکنند. این خزنده ها اغلب درختی که درحال خشک شدن و از بین رفتن هستند را برای زندگی وتغذیه از درخت استفاده میکنند.

  1. چوب خشک

با مشاهده چند خشک در درختتان نباید به این موضوع که درخت شما در حال خشک شدن است پی ببرید اما اگر روند خشک شدن چوب های درخت افزایش یابد باید بدانید که درخت شما در حال خشک شدن است و باید اقدامات لازم را برای نجات درخت خود انجام دهید و مانع خشک شدن کامل درخت خود شوید.

درمان درخت های خشک شده

برای درمان درخت خشک شده شما باید روش آبیاری درخت خودرا اصلاح کنید. آب یاری بیش از حد و کمتر از حد معمول از جمله مواردی است که سبب خشک شدن درخت میشود بنابراین یک برنامه مناسب برای آبیاری داشته باشید. هرس کردن مناسب درخت از خشک شدن درخت جلوگیری میکند با هرس کردن نقاط آسیب دیده درخت درخت را از خشک شدن نجات دهید. کود مناسب نیز میتواند از خشک شدن درخت شما جلوگیری کند برای اینکا ابتدا خاک را مورد آزمایش قرار دهید و با شناخت مواد غذایی مورد نیاز درخت از خشک شدن درخت جلوگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *