بیماری های مهم درخت بادام چیست ؟ پیشگیری و درمان

بیماری های مهم درخت بادام چیست ؟ پیشگیری و درمان

آفت و بیماری به کلیه جانورانی گفته می شود که به گیاهان و اندام های گیاهی و محصوالت کشاورزی آسیب می رسانند، مانند حشرات ، کنه ها ، نماتد ها ، جوندگان ، پرندگان ، حلزون ها و …
در بین آفات و بیماری درخت بادام ، بالاترین درصد از خسارت را به خود اختصاص داده است ، بیماری های درخت بادام بیشترین آسیب را به ریشه ، شاخه ، تنه و برگ درخت بادام وارد می کنند .

نهال بادام جزو درختان مقاوم به کم آبی و خشکی میباشد که با رسیدگی و کاشت اصولی آن هیچوقت درخت شما دچار آسیب و خسارات نخواهد شد با ما همراه باشید تا بیماری ها و روش های جلوی گیری از خرابی این درختان پر سود را به شما بگوییم .

انواع بیماری درختان بادام

  1. بیماری غربالگری درختان بادام  : از جمله شایع ترین بیماری های درختان بادام بوده و ناشی از قارچ است . این بیماری بسیار سخت و مقاوم است . و حتی می ت واند در برابر سرما مقاومت کند و به درخت حمله کند و به چوب ، ساقه ، شاخه ها ، برگ و میوه آن آسیب بذارد ، اثرات منفی این بیماری به اندازه ای است که درخت را از پای در بیاورد.
  2. بیماری آنتراکنوز : آنتراکنوز یکی از بیماری های درخت بادام است که عامل این بیماری قارچ ها هستند که به تدریخ خطرناک تر می شوند و می تواند درخترا به کلی از بین ببرد بیماری های آنتراکنوز بیشتر در فصل های بارندگی به درختان حمله می کنند و برگ ها و گل های درختان را مبتال می سازند.
  3. بیماری لکه باکتریابی : یکی از بیماری مختص درخت بادام است که معموال آن هارا در دوره رشد درگیر می کند ، یعنی می توان گفت که اگر این بیماری وقتی درخت بادام میوه تولید کرد است حمله کند باعث از بین رفتن کلی میوه درخت می شود.

بیماری های نهال بادام

اقدامات پیشگیری و کنترل کننده بیماری تنه درخت بادام

  • درمان زخم های حاصل از هرس غیر اصولی برای اینکار باید زخم های مورد نظر را با محصوالت مورد نظر ضدعفونی و بانداژ کند.
  • رنگ کردن بدنه درختان به رنگ سفید
  • .آزمایشات به صورت دوره ای و نمونه برداری از خاک درختان بادام
  • به هیچ وجه تنه درختان بیمار را به هنگام بیماری خیس نکنید.

پاکسازی عنکبوت از درختان بادام

برای از بین بردن عنکبوت قرمز و زرد بهترین روشی که می توانیم استفاده کنیم قارچ کش ها هستند، ولی توصیه می شود هنگام استفاده ازآن شاخه های که آسیب بیشتری به آن ها وارد شده است را قطع کنید و برای مبارزه بیشتر با آن ها مواد مغذی بیشتری را برای درخت فراهم کنید.

بیماری خشک شدن درخت بادام

مشکلی کامال جدی می باشد که توسط قارچی که به داخل آن نفوذ کرده است به وجود آمده است ، اگر ببینید که برگ ای درخت بادام شروع به ریزش کرده اند البته در فصل های سرمای سال عادی هست ریختن برگ هایش ولی در واقع یکی از بیماری های درخت بادام خشک شدن آن است که کمتر می توان در آن پیشگیری کرد.

استفاده از نهال مقاوم به سرمای بادام  میتوانید درصد خسارات را کمتر کنید چون این درختان از مقاومت بسیار خوبی برخوردارند و آسیب پذیری کمتری را مقابل سرما و هوای نم دارند که یک امتیاز بسیار مهم است .

بهترین راه برای جلوگیری از این بیماری استفاد ه از سموم شیمیایی ،  کاشت اصولی نهال بادام , نگام ریزش برگ و همچنین استفاده از قارچ کش هایی است که به پیشگیری از بیماری کمک می کند.

اقدامات مهم دیگری که می توان انجام داد این است که قسمت های آلوده را از بین ببرید و در صورت امکان تمامی وسایلی که استفاده می کنید ضدعفونی نمایید تا آلودگی انتشار پیدا نکند و در انتخاب ارقام نهال بادام دقت کافی را داشته باشید و همیشه سعی کنید مقاوم ترین نهال ها را برای کار خود انتخواب کنید .

چمع بندی طلایی در جلوگیری از بیماری نهال گردو

به عنوان جمع بندی کلی می توا ن گفت که تنوع بیماری تنه درخت بسیار زیاد است ولی متاسفانه میزان اطالعات بیشتر باغداران و احداث  کنندگان خیلی کمتر از حد معمول است بیشترین عامل بیماری های تنه درخت بادام قارچی می باشد. بیماری قارچی تنه درخت عالئم خود را به صورت زخم ای عفونی در تنه ها نشان می دهند.

معمولا بیماری تنه درخت هیچ گونه درمانی ندارند و بعد از گذشت یک الی دو سال باغدار مجبور به ریشه کن کردن آن می شود کامال توصیه میشود که الشه درخت کنده شده را از باغ خارج نکنید تا چرخه انتقال قارچ قطع شود البته گاهی از قارچ کش ها استفاده می کنند فقط در انتخاب و بازه زمانی است فاده از قارچ کش دقت کافی داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *