کاشت درخت گردو چه زمان انجام میشود ؟ برسی تخصصی

کاشت درخت گردو چه زمان انجام میشود ؟ برسی تخصصی

درخت گردو یکی از زیبا ترین درختان محسوب میشود یکی از نکات قوت این درخت عمر طولانی آن است که همین مسئله نیز سبب جلب طرفداران زیادی شده است. برای اینکه درخت شما عملکرد خوبی داشته باشد و بتواند به خوبی رشد کند شما باید به عوامل مختلفی مانند زمین کاشت نهال، نوع خاک، روش کاشت و فاصله درختان از یکدیگر، فصل مناسب کاشت باید توجه کنید در ادامه درباره بهترین زمان کاشت نهال صحبت خواهیم کرد.

بهترین زمان کاشت نهال گردو

قبل از اینکه اقدام به کاشت درخت گردو کنید. باید به عوامل مختلفی مانند میزان رشد نهال در زمان کاشت، آبیاری نهال، دمای کاشت، سالم بودن ریشه نهال، میزان رشد نهال در گلدان و… بهترین زمان کاشت این نهال فصل بهار تابستان و در مواردی پاییز است چون این نهال به سرما حساس است و ممکن در آب و هوای سرد دچار سرما زدگی بشود. شما با انتخاب بهترین زمان برای کاشت نهال خود میتوانید از نهال در مقابل سرما محافظت کنید. به نظر برخی از کارشناسان یهترین زمان برای کاشت نهال بسته به شرایط اقلیمی محل زندگی شما متفاوت است.به عنوان مثال  در مناطق سردسیر بهتر است درخت در اوایل پاییز کاشته شود. در ادامه توضیحات تکمیلی را راجب کاشت درخت در مناطق سردسیر ارائه خواهیم کرد.

زمان مناسب برای کاشت درخت گردو در مناطق سردسیری

زمان کاشت نهال گردو در مناطق سردسیری از نکات بسیار حائز اهمیت است. که به شرایط اقلیمی خود در زمان کاشت نهال توجه نکنید ممکن است درخت هیچ وقت به باردهی نرسد. به علت حساس بودن این نهال به هوای سرد کارشناسان توصیه میکنند که اواسط پاییز یا اوایل بهار اقدام به کشت نهال گردو کنید اگر شما در منطقه سردسیری زندگی میکنید و تصمیم به کاشت درخت گردو دارید باید توجه داشته باشید که اوایل فصل پاییز بهترین فصل برای شما برای کاشت نهالتان است. برای کاشت نهال گردو در مناطق سردسیری علاوه بر انتخاب زمان مناسب شما باید به نوع نهال نیز توجه داشته باشید. نوع نهال هایی که در شرایط اقلیمی سرد کاشته میشوند متفاوت است.

کاشت نهال گردو در فصل پاییز

به دلیل اینکه ریشه گیاهان رشدخوبی داشته باشد به هوای خنک نیاز دارد. اگر درخت در فاصل پاییز کاشته شود در فصل زمستان نیز به رشد خوب خود ادامه خواهد داد. یکی از نکات کلیدی که در رشد و عملکرد نهال بسیار تاثیر گذار است آبیاری منظم و اصولی است که در کاشت درخت نباید از آن از غفلت کنیم.

به همین دلیل پاییز فصل خوبی برای کاشت درخت گردو است زیرا آب کافی به درخت در فصل پاییز و زمستان خواهد رسید.  کاشت نهال در فصل پاییز علاوه بر مزایای آن معایبی را نیز دارد است. اگر این درخت در فصل پاییز کاشته شود نیازش به مراقبت نیز افزایش خواهد یافت. سرما و یخبندان میتواند باعث ضعیف شدن ریشه ها شود. این موضوع حتی میتواند باعث خشکی گیاه نیز شود. در مناطق شرق کشور درخت را در ماه اسفند بکارید.

زمان کاشت نهال گردو

مراحل کاشت درخت گردو

اولین مرحله برای کاشت درخت گردو انتخاب زمین مناسب است خاکی که نهال گردو در آن کاشته میشود دارای سنگ وکلوخ باشد زیرا در غیر این صورت ریشه درخت به خوبی قادر به رشد نخواهد بود و رشد ریشه با مشکل مواجه خواهد. بر روی زمین خود مواد آلی اضافه کنید در این صورت مواد مغذی برای رشد درخت فراهم خواهد شد. همچنین توجه داشته باشید زمین مناسب نباشد و مواد کافی به آن نرسد میتواند یکی از دلایل سیاهی مغز گردو باشد .

افزدون مواد آلی به خاک باعث میشود که ریشه بتواند در خاک به راحتی حرکت و رشد کند. گودال درخت گردو باید 50 سانتی متر باشد عرض گودال نیز بهتر است یک متر باشد. در هنگام کاشت نهال یک چوب صاف 60 سانتی متری وصل کنید. با این کار باعث خواهید شد که نهال روند رشد خود رابه خوبی در پیش گیرد. بهتر است از چوب درخت بلوط استفاده کنید. برای جلو گیری از سرما زدگی نیز میتوانید از رنگ مخصوص استفاده کنید تا درخت شما در برابر سرما نیز آسیب نبیند.

کود دهی و هرس

کود دهی درخت گردو از از اهمیت فراوانی برخوردار است زیرا کوددهی یکی از عواملی که در رشد و عملکرد درخت گردو تاثیر بسیاری دارد. هدف از کود دهی در واقع تغذیه خوب درخت است.

همچنین میتوانید از کود مخصوص درخت نیز از آن استفاده کنید . مواد معدنی مانند ازت، فسفر، روی، منگر، آهن، مس ودر آخر منیزیم باید با کوددهی مناسب به درخت برسد. برای اینکه از رشد بی رویه درخت ،حفظ رشد درخت و تغذیه مناسب درخت را فراهم اوریم باید درخت خود را به موقع هرس کنیم تا درخت بتواند به خوبی فرایند رشد خود را طی کند.

جمع بندی کلی

بهترین زمان برای کاشت درخت گردو فصل بهار یا تابستان است به دلیلاینکه نهال در فصل سرما از مقاومت بسیلر کمی برخوردار است و ممکن است دچار سرما زدگی شود بنابراین از کاشت این درخت در فصل های سرد شدیدا پرهیز کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *